Wat was er eerst? Ei of ..?

Wat was er eerst? Ei of ………?
In de kindertekeningen komen we verschillende vormen en symbolen tegen. Afhankelijk van de leeftijd en het ontwikkelingsstadium waarin het kind zich bevindt, komen we driehoeken, vierkanten of cirkels tegen. Cirkels, rondjes, eivormige vormen, iets dat op de zon lijkt, een vorm die staat voor… ..hmmm… nou ja, wat stelt het eigenlijk voor? En is het een cirkel of is het een eivormig niet-geïdentificeerd “iets”?
Welnu, als we de ontwikkeling van een kind volgen, de ontwikkeling van de tekening van een kind, doorlopen we bepaalde stadia. Elke fase is gerelateerd aan een andere ontwikkelingsfase. Vanaf het tekenen zonder grenzen (ongeveer 1,5 jaar) tot de tienerleeftijd. Na deze tijd zijn de elementen die in elke fase verschenen, permanente elementen van de tekeningen, uiteraard in een meer geavanceerde vorm. Interessant is dat de ontwikkelingsfasen zich graag herhalen! En zo doen de tekeningen en het gedrag van een 2-jarig kind ons sterk denken aan het gedrag van bijvoorbeeld een 12-jarig kind. Wat is het standaardantwoord voor een 2-jarige op elke vraag? NEE! Zelluuff doen! En wat voor antwoord krijgen we (heel vaak) van een tiener? Precies … Tweede voorbeeld: Wie een soortgelijke situatie is tegengekomen, hand omhoog! Wanneer heeft uw kind tatoeages op zijn lichaam gekregen? Bij mijn kinderen was het meestal een zwarte stift….grrrrr…of 100 stickers met Peppa Pig….Misschien een heel pakket pleisters…geplakt in het haa…nu is mijn kind 13 (Oh Moeder!) en in ruil van Peppa Big zie ik blauwe henna versieringen op haar handen, zeer professioneel gedaan met een tint aquamarijn (lees met een blauwe pen die vlekken maakt…) Haar collectie nagellak is groter dan de mijne … make-up begint ook interessant te worden … en die zwarte stift … ik hou me vast… maar laten we teruggaan naar de eivormige …
In de tekeningen van kinderen van 2 tot 3 jaar verschijnen eivormige vormen. Dit is het stadium waarin het kind zich bevindt.
Hij voelt dat hij bij een ander hoort, wat hem een ​​gevoel van veiligheid geeft.
De vorm van het ei symboliseert daarom veiligheid, bescherming en erbij horen in anderen.
Ze zegt: “Ik wil hier horen.” Bij kinderen die geen gevoel van veiligheid en bescherming hebben, zal de vorm van het ei terugkeren
in tekeningen, ook op oudere leeftijd.
Na de eivormige vormen zijn er nog andere stadia die voorafgaan aan de vorming van de cirkel/cirkel. De cirkel symboliseert identiteit. Het kind is al “gevormd”, hij kan zelf bewegen, weet wat hij wil en kan dat uiten, wordt zelfstandiger. In deze cirkels kunnen stippen, streepjes en verschillende kleuren verschijnen. Zo’n cirkel kan mama, papa, broer of kat voorstellen. Na enige tijd zal hij er een paar regels aan toevoegen en ontstaat er de zogenaamde kopmonster – de eerste menselijke vorm.
Kortom: wat was er eerst? Ei of… cirkel? Het antwoord is ei.
Ei – op zoek naar erbij horen, veiligheid in anderen
Cirkel – op zoek naar erbij horen (identiteit) en veiligheid in jezelf.